Tuesday, January 29, 2013

BOLASEPAK NEGARA… MENUJU GEMILANG!


BOLASEPAK NEGARA… MENUJU GEMILANG!

Sebelum aku nak citer sikit pasal bolesepak Negara ni kita ni. Aku nak cakap aku ni penyokong The Red Giant. Selangor Darul Ehsan pasukan yang sering digeruni pihak lawan. Jangan marah arr…

Korang pasti ada sejarah dalam mengikuti perjalanan liga bolasepak negara ni. Betul tak? Pada yang minat pasti bermacam-macam pengalaman yang ada.

Akulah penyokong setia Selangor...

Sewaktu zaman jahiliah dulu. Perghh macam nak ceramah agama pulak. Tu maksudnya zaman gila pi stadium tengok perlawan bola waktu dulu. Sebagai penyokong tegar Selangor, sudah tentunya stadium Merdeka menjadi tempat aku beriadah setiap malam minggu bila ada perlawanan Selangor dengan pasukan lauk yang lain.

Masa zaman aku, Liga Semi-Pro. Masa tu nama-nama besar seperti Dollah Salleh, Zainal Abidin Hassan, Ismail Ibrahim, K. Gunalan dan A. Jayakantan masih bermain lagi. Masa tu ada pemain import yang hebat-habat juga.

Peredaran masa membuatkan rancaknya bolasepak tempatan ada dikelasnya tersendiri. Tahun demi tahun, masa terus berlalu semaraknya bolasepak tempatan seperti air pasang surut.

Rasanya inilah era akhir aku melihat perlawanan bolasepak di stadium... Rasanya ni pada tahun 95.

Tapi, bukan itu yang aku nak ceritakan sangat dalam tulisan aku kali ini. Aku nak menulis tentang gaji pemain-pemain dulu dan sekarang. Sejauh mana perubahan yang telah dibuat. Sejauh mana pemain-pemain mendapat imbuhan daripada usaha gigh mereka menjadi pemain kelab dan negeri. Dulu dan sekarang.

Bukannya apa, kalau dulu. Aku pernah dinasihatkan, menjadi bolasepak kebangsaan tiada masa depan yang baik berbanding menjadi pemain hoki kebangsaan. Lantas semangat untuk terus mencapai cita-cita luntur sama sekali. Akhirnya aku tidak serius dalam sukan bolasepak.

Tapi itu mungkin dulu, bukan sekarang. Apa yang aku nampak gaji pemain-pemain bolasepak sekarang paling kurang pun dalam 10 ribu sebulan. Betul tak? 

Top gila Azman masa ni. Pemain tempatan yang mendapat gaji termahal.

Kalau ikut zaman aku dulu, gaji yang paling rendah adalah penjaga gold an gaji yang paling tinggi adalah penyerang. Kalau tak silap, dulu gaji pemain tempatan yang tinggi Azman Adnan. Berapa tu aku tak pasti. Masa tu pada era 90-an. Azman Adnan tengah top masa tu.

Sekarang dikatakan, gaji pemain tempatan ada yang mencecah sehingga 90 ribu sebulan. Betul ke tidak. Semuanya telah terbukti ianya benar. Safie Sali dibayar gajinya sebanyak RM90 ribu sebulan oleh Johor Darul Takzim. Kenapa? Tak percaya? 

Tuah Safie. Pada adik-adik, bermainlah bersungguh-sungguh supaya dapat menyarung jersi kebangsaan.

Aku dapat tahu lagi, gaji paling rendah pun sekarang dibayar kepada pemain tempatan sebanyak RM10 ribu. Tu kira paling koman ler. Belum masuk elaun jaringan dan sebagainya lagi. Kaya pemain bolasepak sekarang ni. Dah tak macam dulu.

Jadi, aku nasihatkan kepada adik-adik yang memang minat main bolasepak ni. Mainlah. Jadikanlah bolasepak ini sebagai kerja masa depan adik-adik. Zaman sekarang ni, menjadi pemain bolasepak dapat membantu mengubah hidup kita. Macam jadi artis juga.

Ada juga yang dah macam artis. Selebriti sukan katanya. Nak glamor pun boleh, asalkan mutu permainan kena jaga. Jangan nanti ada penyokong yang bersuara.

Apapun, inilah zaman untuk mengembalikan kehangatan, semarak dunia bolasepak temapatan. Sama-samaah kita menyokong usaha-usaha kerajaan dan terutamanya FAM bagi menaikan mutu bolasepak negara.

“Liga Bolasepak Malaysia memerlukan sokongan kita semua untuk terus mengorak langkah menuju ke arah kegemilangan. Marilah kita sama-sama mengembalikan semangat Harimau Malaya.”

Salam 1Malaysia.

No comments:

Post a Comment