Tuesday, December 4, 2012

PASANG SURUT AIR LAUT...



PASANG SURUT AIR LAUT...

Banyak yang tersirat terdapat dalam ayat ini. Kalau kita menkajinya pasti akan mendapat lebih banyak yang tersirat dengan  perkataan atau ayat ‘pasang surut air laut’.

Yang tersuratnya, sudah pasti diketahui ramai. Bagi pemancing, sudah pasti menjadi mainan di bibir mereka. Pada nelayan apatah lagi. Sudah sebati dengan diri mereka.

Aktiviti memancing semakin digemari ramai.
Berbagai-bagai cara untuk mendapatkan ramalan pasar surut air ini. Bagi orang-orang lama yang telah berkecimpung di dunia lautan ini, pastinya sudah mahir menggunakan hukum akal. Melihat pada bulan sudah tahu ikan banyak ataupun tidak. Merasa kelajuan angin, sudah tahu bahaya ataupun tidak. Keistimewaan ini pasti ada pada sesetengah nelayan yang mahir.

Bot-bot seperti ini sudah dilengkapi alat-alat moden untuk membantu mereka mendapatkan hasil dengan lebih efisen.
Tapi kini, dengan arus kemajuan telah membantu mereka ini menjadi lebih efisen. Menjadikan mereka lebih baik dari dahulu. Dengan kelengkapan-kelengkapan yang canggih membantu mereka menakluki lautan dengan lebih selamat.

Kepada mereka yang memang gemar memancing, belajarlah daripada orang-orang lama yang berpengalaman. Supaya hobi ataupun kerjaya anda ini memulangkan hasil yang baik. Bukan itu sahaja, keselamatan nyawa diri juga penting.

Pada para penggemar memancing, pasti akan menyimpan jadual pasar surut air laut seperti ini.
Jadi, dapatkan info-info yang berguna sebelum kita meredah lautan. Hasil lumayan, jiwa selamat. Dan mingkin link-link di bawah ini berguna kepada anda semua untuk memastikan keselamatan kita terjamin.


“Beringatlah sahabat. Keseronokan yang berlebihan hanya akan membawa lebih kedukaan di kemudian hari. Ingatlah orang-orang yang tersayang.”

Salam 1Malaysia.  

1 comment:

  1. salam bro. sy nak pegy kelong nazri bagan lalang nati. tp sy tk reti bace chart la. nk tau bagan lalang dlm kategori laut mane ek ?

    ReplyDelete