Monday, December 10, 2012

Kasut Yang Macam Mana Menjadi Pilihan?


Kasut Yang Macam Mana Menjadi Pilihan?

Bab memilih kasut ni, aku memang cerewet sikit. Dahlah saiz aku sekarang ni susah nak dapat di kedai-kedai kasut di Malaysia. Bila dah ada saiz tu, tak kena pulak citarasanya. Susah kalau baka Arab ni.

Kali ni aku nak kongsi cerita pasal kasut. Kenapa kasut? Dah tak ada cerita lain ker? Bermacam persoalan pastinya akan bermain diminda. Tapi, suka hati akulah, nib log aku yang puye. Aku puye sukalah nak cerita apapun. Ada aku kesah.

Ada orang bila nak beli kasut. Pertamanya dia akan pilih jenama. Jenama mesti mau klass… kalau tak kaki gatal katanya. Walaupun kasut tu memang tang sesuai dengan dia, tapi pasal jenamanya hebat. Kiranya jenama ni bila orang sebut, wow! Harganya pun mahal. Tetap akan dibelinya.

Orang macam ni boleh dikirakan golongan orang yang berwang dan nak menunjuk. Dengan kata lain, orang ni berlagak macam gagak.

Ada juga manusia bila nak beli kasut ni dia akan ikut zaman. Peredaraan zaman. Dulu zaman rock. Kena beli kasut style rockers lah… Sekarang zaman Kpop, kena beli stlye Kpop. Baru mengikuti peredaran zaman katanya.
Kasut polo sentiasa menjadi pilihan bagi mereka yang biasa mengikut trend.
Clark... Brand ini memang pilihan aku dari dulu sampai sekarang. Terbukti kualitinya terbaik.
Kasut jenama Bally ni bukan aku tak suka. Suka, tapi tak berapa nak mampu buat masa sekarang ni.
LV... tak payah cakap arr... semua orang yang memang suka barangan berjenama, pasti akan memilih kasut ini. Popular dengan nama jer... ahaks.

Orang macam ni akan membeli kasutnya atas dasar fesyen pada zaman tu. Bab jenama tak penting. Mahal ke murah juga tidakmenjadi persoalan. Yang penting hanyalah zaman dan fesyen terkini.

Ada orang akan membeli kasut mengikut keselesaan dan keselamatan kaki. Juga melihat pada kualiti pembuatan. Tidak melihat pada jenama. Tidak membeli dengan membazir.

Kalau mahalpun kasut itu, tetapi ianya berbaloi untuk di beli. Tidak merugikan. Cara ni aku selalu praktikan. Tapi selalunya aku akan beli yang murah. Mengikut kemampuan.

Korang pula bagaimana? Ada cara yang lebih baik untuk memilih kasut? Ataupun sudah ada dalam katagori di atas? Tepuk dada tanya selera. Aku pasti jawapannya sudah ada.
Kasut Adidas ni dah pastinya akan menjadi milik aku. Selain Adidas, Nike juga menjadi pilihan aku. Orang sukan macam aku ni sangat sesuai dengan kasut macam ni.

“Jenama bukan faktor utama untuk membeli kasut. Keselesaan dan keselamatanlah yang perlu kita cari…”

Salam 1Malaysia.

No comments:

Post a Comment