Thursday, May 23, 2013

“Kullu nafsin dzaaiqatul maut”…


“Kullu nafsin dzaaiqatul maut”…


Satu potongan ayat dari surah Ali Imran: 185 yang membawa maksud, “Setiap yang bernyawa akan merasai mati…”

Adakah kita sedar akan perkara ini? Adakah kita semua bersedia menghadapinya? Adakah kita tahu tentang perkara ini? Adakah kita mampu mengatasinya?

Sebagai seorang Islam, kita seharusnya sentiasa bersedia akan apa jua yang berlaku dan akan berlaku termaksuklah dengan maut.

Bagi mereka yang masih belum menemuinya. Ataupun masih belum sedar dengan apa yang berlaku disekelilingnya. Mungkin mereka ini perlu mencari cahaya itu.

Sebuah buku terbitan Utusan Karya Sdn. Bhd. Yang berjudul ‘Peringatan Dari Mayat dan Kubur’ mungkin dapat membantu kita yang masih belum sedar dengan keadaan sekeliling.


Banyak pengalaman dan ilmu yang dapat kita perolehi daripada penulis-penulis di dalam buku itu untuk kita jadikan pengajaran. Mungkin dengan memiliki buku tersebut, sedikit sebanyak dapat membantu kita mencari cahaya yang hilang itu.

Pencerita seperti Nasir Bilal Khan, Imam Muda Asyraf, Dr. Robiah K. Hamzah, Ustaz Mohd. Kazim Elias dan banyak lagi pasti dapat membantu kita untuk bersedia menghadapi alam kubur.

Apapun aku dah dapat buku tu, cerita dan pengalaman di dalamnya semuanya menarik. Sedikit sebanyak ada juga pengajarannya untuk aku. Korang bila lagi. Cepat dapatkan dipasaran sekarang!

Salam 1Malaysia.

3 comments:

  1. Hah, memang menarik sangat kalau bab bab kematian ni. Satu-satu perkara yg pasti terjadi tanpa kita sedari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi sentiasalah kita bersedia dalam apa jua keadaan... ingatkan juga rakan-rakan yang lain.

      Delete
  2. Jadi Cari Ilmu Mati... Jangan Cari Ilmu Selaian Mati Kalau Mati Tu Yang Membuat Kamu Takut Risau Gentar Dan Sebagainya. Car Ilmu Mati Bukan Cati Ilmu Nak Pandai Jadi Kaya... Cari Ilmu Mati Kalau Mati Tu Menjadikan Kamu Resah Gelisah Dan Gentar. Cari Ilmu Mati Bagaimana Hendak Menghadap Mati Hari Hiruk Pikuk Yang Dibolak Balik Hati Dan Pandangan... Cari Ilmu Mati. Dalil Mengatakan SETIAP YANG BERNYAWA (HIDUP) AKAN MENGALAMI (MERASAI) MATI... Mati KEMESTIAN Mati KEPASTIAN... Nak Selamat Pada MATI KEPASTIAN Musti Cari Pada MATI KEMESTIAN.... Baru Selesai Apa Yg Kamu Takut Takutkan... Allah Swt Tetap memberi Petunjuk Siapa Yang Mencari Dan Mengenal Bagi Kembali Kepadanya TUHAN SE MUSTA ALAM

    ReplyDelete