Thursday, January 3, 2013

KETAGIHAN ROKOK YANG DINAFIKAN...


KETAGIHAN MEROKOK YANG DINAFIKAN...

Apa tidaknya. Kebanyakan perokok pasti akan menafikan bahawa tabiat merokok ini bukan dikatagorikan sebabagai penagih. Sebaliknya tabiat ini boleh ditinggalkan pada bila-bila masa.

Persoalannya, adakah mereka yang menjadi perokok ini meninggalkan tabiat ini? Bila nak berhenti merokok? Sampai bila? Bukankah ketagih namanya bila sukar untuk berhenti merokok?

Apapun, rokok menimbulkan bermacam-macam persoalan di Malaysia ini. Daripada hukum hakamnya, imejnya, jenamanya, masalahnya dan macam-macam lagi. Tapi yang pasti, rokok membahayakan kesihatan.

Rokok daun masih mendapat sambutan.
Dunhill antara jenama yang popular di Malaysia.
Dengan kenaikan harga rokok, rokok-rokok seludup, tiruan mula mendapat tempat di pasaran Malaysia.

Aku lihat, kerajaan telah berbuat bermacam-macam kempen kesedaran tentang gejala merokok ini. Macam-macam cara untuk mengubah tabiat orang-orang yang suka merokok ni. Berjuta-juta duit kerajaan habis untuk menyedarkan orang ramai tentang bahayanya merokok ini. Tapi, hasilnya ado!

Rakyat Malaysia tidak menghiraukan kenaikan harga rokok.
Bahaya rokok! Terang lagi bersuluh...

Dinaikan harga rokok. Perokok masih lagi membeli dan menghisapnya. Tak dapat hisap rokok yang mahal, dibelinya rokok yang murah. Entah dari mana datangnya produk rokok murah ni. Berbagai jenama dan citarasa dijual di pasaran gelap.

Tak cukup dengan kenaikan harga rokok. Kerajaan mensyaratkan kepada syarikat pengeluar rokok mencetak gambar amaran yang ngeri di luar kotak rokok. Kalau ikut logik akal, bila kita tengok gambar yang dipaparkan itu sudah pasti kita akan terus berhenti. Tapi, perokok tegar ini buat macam tak ada mende jer. Huhuhu…

Di Malaysia, sering kita lihat di papan-papan iklan kempen tidak merokok seperti ini.
Sekolah-sekolah juga memainkan peranan kempen Tak Nak Rokok!.

Bukan main besar iklan ni. Tapi masih tidak ada kesedaran.
Contoh bahana merokok yang digambarkan di kotak-kotak rokok.
Iklan Tak Nak Merokok! Merata-rata ada. Iklan di billboard, surat khabar, TV dan radio sentiasa ada. Kenapa masih ramai perokok di Negara ini? Kenapa?

Sehingga Majlis Fatwa Kebangsaan telah megeluarkan fatwa bahawa merokok adalah haram. Pun masih ada orang Islam yang buat tak tahu jer. Buat macam halal jer perkara yang haram. Bukankah ketagih namanya tu.



Adakah cara kerajaan melakukan kempen-kempen kesedaran ini salah? Ataupun adakah ini semua salah kerajaan?

Kau yang merokok. Kau nak salahkan kerajaan pulak! Apa puye turr… Kepala dunga. Salah diri sendirilah. Yang kau dah tahu merokok tu membahayakan kesihatan, memudaratkan, gejala yang tidak baik… kenapa kau pilih untuk menjadi perokok?! @#$%^&*…

Keluar berbagai jenama rokok elektronik bagi membantu perokok berhenti merokok.
Adakah dengan keluarnya rokok elektronik ini dapat menyelesaikan masalah perokok tegar.

Cara apa lagi yang mampu mengubah minda, mengubah pemikiran orang-orang yang tergolong dalam kumpulan perokok ini? Kalau difikirkan balik, buang duit jer kerajaan buat kempen itu, kempen ini. Biar jelah pada mereka yang suka pada kemudaratan ini. Dah teruk besok, berhentilah dia hisap rokok.

Pandangan-pandangan daripada mereka merokok, merokok memberikan ketenangan, memberikan idea, menghilangkan stress, dapat mengawal berat badan dan membantu seseorang itu kurang mengantuk apabila sedang melakukan kerja.

Rencana berkaitan bahaya rokok murah.
Macam-macam cerita tentang rokok. Masih ramai juga yang merokok.
Rokok tiruan memang bahaya. Tapi asalkan murah, pun tak apa.
Jika benar perkara ini, kenapa mesti mahu dihalang mereka daripada merokok? Biarlah mereka dengan dunia mereka. Kerana perokok juga menyumbangkan sesuatu kepada negara. Betul ke? Lu pikirlah sendiri.

Gejala sosial di kalangan pelajar sekolah sering dikaitan dengan merokok juga.
Bukan main santai lagi.
Tidak kurang dengan pelajar perempuan. Sama naik jer.

Kalau dah rasa diri tu jer yang betul. Mana nak tahu ada kesilapan yang dilakukan. Memanjang jerlah betul apa yang kita lakukan walaupun perkara yang kita lakukan itu sebenarnya salah.

Apapun, kerajaan telah memainkan peranan mereka bagi memulihkan kembali perokok-perokok untuk membuang gejala yang tidak sihat ini. Sekurang-kurangnya, 1 daripada 100 orang perokok akan ada kesedaran masalah merokok ini.

“Kenapa mesti memilih jalan yang gelap, sedangkan jalan yang terang masih ada untuk kita laluinya.”

Salam 1Malaysia.

No comments:

Post a Comment