Thursday, November 22, 2012

MENGENALI IKAN SEGAR


 MENGENALI IKAN SEGAR


Sapa yang ada ilmu ni pasti akan disayangi mak mentuanya. Kalau tak percaya korang pakat-pakatlah belajar cara nak tahu ikan yang segar.

Akupun kurang mahir bab nak tahu ikan segar ke tidak. Nama jer kaki pancing, tapi bila ke pasar jenuh gaklah nak menilik ikan mana yang terbaik.

Pada yang berpengalaman, bolehlah berikan tunjuk ajar kepada aku dan rakan-rakan yang lain. Supaya kita semua tidak ditipu oleh peniaga-peniaga dipasar tu.

Ikan segar yang dijual di pasar-pasar tani... Kan susah nak memilih yang mana segar...
Ikan yang segar selalunya tidak akan hancur bila dipotong. Betul ke?
Orang berniaga ni, ikan seminggu pun dikatanya masih segar. Kita tak tahu ni, beli jer terus. Sampai kat umah kena hamun dengan bini pasal beli ikan dah tak berapa elok. Ikan dah tak fresh katanya.

Orang cakap. Bukan aku yang cakap. Kalau nak tahu ikan tu segar ataupun tidak, lihat pada insangnya. Jika masih berwarna merah. Maknanya ikan tu masih ikan yang segar dan elok.

Ada juga yang melihat pada mata ikan. Yang ni aku tak berapa nak ada skill. Sebab bila aku tengok mata ikan tu, semuanya sama jer. Tak ada beza.

Tip yang lain, seperti memegang pada badan ikan tu. Kalau dah lembik. Tak payah belilah. Dah tentu ikan tu ikan dah tak berapa nak fresh. Kalau keras, ikan tu masih dalam keadaan baik. Korang semua ada cara lain tak untuk mengenali ikan segar ni?

Itu tips untuk membeli ikan di pasar-pasar. Tapi bagaimana pula kita nak tahu ikan-ikan yang telah dimasak di restoran-restoran dan kedai-kedai makan segar ataupun tidak?

Kawan aku cakap, contohnya ikan kembong masak cabai. Ikan yang fresh, isinya mesti putih bersih. Tah betul ke tidak aku pun tak tahu. Tapi itu katanya.

Kalau mengikut pengalaman aku, kalau makan di restoran. Kebiasaannya aku akan order ikan kerapu. Masak stim limau ker… Tiga Rasa ker… Masak cili ker… Isinya pasti putih berseri. Bersinar-sinar gaklah isinya. Manis isinya pasti dapat korang rasa.

Tapi kalau ikan yang tak segar, isinya tak berapa nak berseri. Rasanya juga tak berapa nak manis.

Jika ada tip-tip daripa korang semua yang berpengalaman. Bolehlah kita berkongsi bersama. Mungkin ada antara korang yang boleh memberikan tunjuk ajar yang lebih baik untuk kita semua.

“Ada orang pandai memancing ikan, tapi tak semestinya orang itu mengenali ikan-ikan yang dipancing…”

Salam 1Malaysia. 

No comments:

Post a Comment