Wednesday, October 3, 2012

BAGET 2013 - UNTUK GULA-GULAKAN RAKYAT?


Sebenarnya selepas dari pembentangan Bajet 2013 oleh Perdana Menteri Malaysia, aku dah nak berikan respon... tapi, bila banyak kerja dan urusan di pejabat, aku pun terlupa.

Ada baik yer juga bila aku lewat memberikan respon tentang bajet ni. Banyak sikit dapat info daripada orang-orang muda... macam2 perangai, macam2 pendapat... dan macam2lah yang lihat positif dan negatifnya pandangan orang terhadap baget ni.

Apapun tahniah diucapkan kepada kerajaan. BR1M 2.0... bukannya untuk orang2 yang dah berumahtangga dan berpendapatan RM3000.00 ke bawah. Orang bujang pun dapat gak... Alhamdulillah... pada orang2 bujang berumur 21 tahun ke atas tu, bersyukurlah dengan apa yang akan anda terima.

Siapa kata orang kerajaan tak untung. Hari ni lihatlah sendiri. Bonus jer setahun setengah. Tak nak bersyukur lagi ker? Aku banyak dah dengar cerita hal2 orang yang bekerja dengan kerajaan ni. Yang banyak menentang kerjaan ni pun, orang yang bekerja dengan kerajaan... orang yang kerja dengan swasta tak banyak yang menentang... kalau dia nak menentang pun, tak ada salahnya. Bukan dengan hasil duit kerajaan dia hidup.

Aku dapat banyak pandangan yang negatif juga, banyaknya daripada orang2 gomen... apa lagi yang dia nak. Kenaikan gaji... dah naik. Bonus... dapat lebih tahun ni. Keistimewaan dan pelbagai macam bentuk bantuan, semuanya orang gomen yang dapat dulu.

Bagi aku, bersyukurlah dengan apa yang dah dapat. Orang kat luar, masih ramai yang susah. Yang daif. Kenapa mereka masih bersyukur dengan kerajaan sekarang ni.

Balik kepada Baget 2013. Ada yang mengatakan, inilah gula2 untuk PRU13. Ada yang katakan Baget 2013 ini baget anak manja. Ada juga yang mengatakan bajet kali ini tidak ada peruntukan untuk pembangunan agama Islam. Ada juga yang mengomel, buat apa bagi rebet untuk smart fon. Kalau nak aku tulis semua, memang tak cukup page blog ni. Cukup kot sebagai gambaran.

Ok... halloo rakyat Malaysia yang tercinta. Baget ni bukan hanya sekali. Tiap2 tahun kerajaan akan membentangkan baget. Kenapa perlu nak banyak komplen walhal diri sendiri tak pernah menyumbang apapun kepada tanahair tercinta. Baget ni disesuaikan dengan keadaan semasa dan yang bersesuaian dengan keuntungan masa hadapan. Jangan risau, selagi kerajaan yang sedia ada ni memerintah, pasti rakyat tidak sesekali dipinggirkan. Pasti akan dapat merasai kenikmatannya bersama.

Baget 2010... kalau tak silap, (tolong betulkan kalau salah) bila PM membentangkan baget, mengecualikan cukai barangan kemas... berapa ramai masa tu orang bercakap. Tapi selepas itu, ada orang bunyi tak? Akhirnya, kebaikan juga yang rakyat dapat selepas daripada bajet tersebut.

Apa yang aku lihat dan dengar serta aku teliti... Aku buat perbandangan... ternyata Bajet 2013 ini mempunyai rasionalnya. Semua golongan mendapat faedah, semua golongan akan mendapat kebaikan. Dan yang paling memberikan kesan adalah kepada golongan orang muda. Golongan muda mendapat banyak faedah daripada bajet ini.

PRU13 menanti dihadapan, pada semua rakyat Malaysia kalau nak baget 2014 lebih baik. Buatlah pilihan terbaik. Salam 1Malaysia.

No comments:

Post a Comment