Tuesday, October 2, 2012

PENARIK KERETA - APAKAH PEKERJAAN YANG HAKIKI UNTUK MEREKA INI?

Tetiba aku nak bercerita pasal penarik kereta, bila aku terbaca di sub-heading Utusan Malasyia keluaran hari Selasa, 2 Oktober 2012. Tajuknya, "Penarik Kereta sembunyikan kenderaan di hutan." Tetiba teringatkan Vitara V6 aku... huhuhu

Bila citer pasal penarik kereta, mulalah kita bayangkan mereka ni seorang yang gangster, orang jahat, suka paww orang dan bermacam-macam lagi. Walhal penarik kereta ini adalah salah satu pekerjaan yang jujur dan ikhlas... Tak caya tanya Bell...

Aku pun ada beberapa pengalaman dengan orang2 tarik kereta ni. Dulu... dulu, pernah juga  aku menjadi salah satu kumpulan geng tarik kereta ni. Itu dululah... zaman bujang2. Seronok apa jadi penarik kereta. Kalau tarik satu kereta dapat RM300 hingga RM500... kau tak nak ker?

Jadi, kenapa ramai remaja dan orang2 muda macam aku suka kerja seperti ni. Pertamanya, ia memberikan pendapatan yang lumayan. Kedua, kerjanya mudah. Ada eksiden jer, berebutlah pi tarik. Ketiga dapat pahala tolong orang dalam kesusahan. Keempat, kerja yang tidak dikongkong mana2 bos... cuma ada tukang cek set... 'clocking'... tu yang boring sikit... sibuk jer mamat yang cek tu...

Perkara-perkara di atas ini, antara penyumbang kenapa orang muda macam aku suka kerja2 seperti ini. Nak-nak lagi, waktu kerja lebih kepada malam... jadi tak perlulah bangun pagi2 buta... Orang pi kerja subu sepiee... yang ni balik kerja azan subuh... Faham-faham jelah dowh...

Bagi aku, kerja sebagai penarik kereta ni kerja yang jujur. Kalau niat kita ikhlas dalam menjalankan tugas, pastinya kerja kita tu akan jadi baik. Kalau niat dah jahat, jadi polis ker, peguam ker, doktor ker apapun yang hebat2... pasti akan jadi jahat. Tak perlu tunggu jadi penarik kereta nak jadi jahat.

Walaupun kereta Suzuki Vitara V6 WFM8996 aku masih budak2 penarik kereta ni tak pulangkan. Tah kat mana dia pi sorok. Paling akhir yang aku denga dah sampai ke dalam felda Jengka, Pahang... huhuhu... kalau dah masuk felda ni, pepaham jelah der... Walaupun macam tu perangai dorang ni. Janganlah kita pandang serong pada mereka. Mereka ikhlas untuk mencari sesuap nasi.

Kesimpulannya, pada orang ramai jangan memandang seorang terhadap mereka yang menjadi penarik kereta. Dan pada penarik kereta, beringat-ingatlah bila nak poww owner kereta tu... jangan salan orang der. Salam 1Malaysia.

1 comment:

  1. bro nak Tanya cara2 untuk menjadi penarik kereta yang sah di KL. Saya nak buat kerja ini untuk cari nafkah & bukan untuk buat jahat. Minta tunjuk ajar bro..Jasa baik anda saya amat hargai.

    ReplyDelete