Tuesday, October 23, 2012

BILA MELAYU BERBALAH, AGAMA ISLAM DIPERLEKEHKAN!

BILA MELAYU BERBALAH, AGAMA ISLAM DIPERLEKEHKAN!

Sejak kebelakangan ini, sering kali aku baca cerita di akhbar-akhbar, melihat dan mendengar ketika menonton TV juga di internet juga. Agama Islam sering diperlekehkan. Kenapa? Bagaimana ia boleh berlaku? Kenapa tidak ada tindakan yang sewajarnya ke atas orang yang menimbulkan isu ini?

Malaysia sebuah negara majmuk yang berbilang kaum. Semua rasanya faham situasi ini. Bila dah berbilang kaum, mestilah banyak juga agamanya. Betul?

Di manakah mereka ketika Islam dipermainkan?
Korang semua pernah dengar tak pemimpin-pemimpin berbangsa Melayu yang dari zaman Tunku hinggalah zaman Najib menyentuh soal bangsa lain dan agama lain selain agama Islam? Pemimpin Melayu daripada kerajaan mahupun pembangkang, aku rasa tak pernah menyentuh, mempersoalkan hal-hal berkaitan agama ni. Kalau ada tolong perbetulkan.

Aku bukan nak cakap aku ni pandai hal-hal agama ni. Tapi bila sampai satu tahap yang aku rasa dah terlampau. Aku yang tak pandai ni, boleh berfikir yang mana betul dan yang mana salah.

PAS - Parti Islam SeMalaya. Itu kata orang-orang PAS. Dulu, zaman arwah Fadhil Noor aku tabik. Tidak akan bersekongkol dengan orang bukan Islam untuk menubuhkan kerajaan Islam yang sebenar. Tapi sekarang, malas nak komen ler. Tepuk dada tanya Iman.

Dulu aku percaya PAS mampu. Tapi sekarang korang tengok sendiri pemimpin mereka ni?
Yang boleh aku cakap, PAS sama seperti parti politik yang lain. PAS saling tak tumpah dengan UMNO, cuma nak mengaburi mata, dia Islamkan je parti tu. Parti politik ni samalah juga dengan parti-parti yang lain sedara. Termasuklah parti Tupperware tu. Cuma Tupperware tu bukan parti politik jer.

Bila orang bukan Islam membaca ayat Al-Quran dikatakan baik. Bila bangsa lain pandai membaca hadis-hadis dah disamakan dengan Khalifah terdahulu. Apa puye gilalah.

PKR - Parti KeAdilan Rakyat katanya. Yang ni memang adil. Parti ni yang paling bagus kalau korang semua suka hal-hal sama-rata ni. Depan belakang sama jer. Parti ni aku malas nak komen pasal parti ni tiada asas perjuangan. Parti ini hanya mahu pemimpinnya menjadi Perdana Menteri.

Adakah suara daripada pemimpin PKR ini tentang Islam?
Bab perjuangan Agama, Bangsa dan Negara tak ada. Ni parti tin kosong. Parti anak-beranak jerlah. Semua nak berkuasa. Daripada suami, isteri sampai ke anak. Tin kosong. Apa pun tak boleh.

Kawan-kawan aku suka ikut parti ni. Pasal tu tumbang BN kat Selangor PRU lepas. Gila kau tak best!. Kau tak suka ker tempat kau ada rumah urut? Kau tak suka ker kawasan rumah kau banyak kedai kuda? Kau tak suka ker depan rumah kau tu ada kedai game. Seberang jalan jer dah boleh main mesin. Kalau snoker jer tak best.

Parti PKR ni boleh bagi macam-macam kat korang semua berbentuk hiburan. Kau tak suka? Aku suka. Orang gila jer tak suka hiburan ni. Lu orang pikirlah sendiri.

Pemimpin UMNO yang akan menentukan masa depan negara. Persoalannya. Adakah akan tercapai Wawasan 2020?
UMNO - Parti Kebangsaan Melayu Bersatu. Ideologi perjuangan parti jelas. Agama, Bangsa dan Negara. 55 tahun pemerintahan UMNO memang memberikan kesan yang banyak kepada rakyat Malaysia.

Tapi sebaik-baik UMNO ni, ada juga yang silapnya. Masih nak mengulangi kelemahan dan kesilapan masa lalu. Walaupun parti ini parti dominan di dalam BN, tetapi pemimpin-pemimpin yang ada macam takut-taku nak memperkatakan benda yang benar.

Ramai orang marah Tun Mahathir sewaktu pemerintahannya. Tapi kalau nak dibandingankan dengan semua Presiden UMNO yang ada. Perdana Menteri yang hebat adalah Tun Mahathir. Kenapa? Tak betul ker? Memang Tun Mahathir seorang pemimpin yang hebat.

Apapun hari ini, antara ketiga-tiga parti ini. Yang menjadi pemerintahnya adalah UMNO. UMNO perlu menjadi sebuah parti yang benar-benar membawa ideologi perjuangannya Alif Ba Ta. UMNO sebuah parti yang dominan di dalam dalam BN. Jadi kenapa perlu takut? Kenapa UMNO perlu takut menegur parti-parti komponen yang lain? Kenapa?

"Wahai pemimpin ku! Aku mohon kepada mu, jadilah pemimpin yang baik! Sebagai ketua, tegaslah kau dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan ini. Jangan nak sangat kuasa, hingga sanggup melihat agama sendiri diperlekehkan. Jangan sampai menjual bangsa sendiri."

Kenapa takut nak bersuara tentang hak kita. Kenapa mesti berdiam diri walhal perkara ini pasti akan menimbulkan perasaan marah orang-orang Islam di Malaysia ini. Telah ramai hati dan perasaan orang-orang Melayu di dalam UMNO ini telah terguris. Dengan perbuatan daripada parti komponen sendiri. Sampai bila? Nak tunggu dah hancur UMNO ni? Nak tunggu pakatan pembangkang ambil alih?

"CSL - Kalau kau nak meraih undi orang-orang Cina. Bukan ini caranya. Bukan menjadi pengkhianat parti. Cara CSL nilah antara cara-cara nak sabotaj parti. CSL dan rakan-rakan MCA, tolong berhenti bercakap hal orang Melayu. Hal agam Islam. Kau tak layak untuk mempersoalkan hal agama kami. Jangan mengguris hati kami lagi. Cukuplah dengan apa yang bangsa kau telah lakukan! Cukup!"

Aku merayu, sebagai anak Malaysia yang bergama Islam. Aku minta pemimpin-pemimpin UMNO yang ada sekarang ni. Sama ada di peringkat Pusat mahupun Negeri. Tolonglah tegur bangsa lain ni yang bercakap soal agama Islam. Tolong tegur dengan keras dan tegas, supaya bangsa lain ini tidak lagi mempersoalkan agama Islam.

Inilah harapan negara masa depan. Mampukah mereka melakukan lebih baik daripada sekarang?
Jangan jadikan UMNO sebuah parti yang bacul! Jangan jadikan UMNO sebuah parti yang dusta! Jangan jadikan UMNO sebuah parti yang penipu! Walhal ianya terjadi dek kerana pemimpin yang tidak bertanggungjawab!

Salam 1Malaysia.



No comments:

Post a Comment

Post a Comment